poniedziałek, 16 stycznia 2017

Operacja zaćmy bez kolejek

Powszechnie znany jest fakt, że czas oczekiwania na szereg
zabiegów medycznych w Polsce jest długi, czasami przekraczający dwa, a nawet trzy lata. Szczególnie długo oczekuje się na wszczepienie endoprotez, zabiegi  na żylakach, zabiegi kardiologiczne oraz operacje okulistyczne.
Jedną z bardziej rozpowszechnionych dysfunkcji narządu wzroku jest zaćma, występująca w różnych postaciach. Zaćma polega na zmętnieniu części lub całości soczewki oka, co prowadzi do utraty jej przejrzystości, skutkiem czego może nastąpić ograniczenie widzenia, lub całkowita utrata wzroku. Jedynym skutecznym sposobem leczenia wszystkich rodzajów zaćmy jest zabieg operacyjny.
Okazuje się, że pacjenci niekoniecznie muszą tak długo oczekiwać na zabiegi operacyjne. Możliwość skrócenia tego czasu daje ratyfikowana w listopadzie 2014 roku przez polski parlament dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 9 marca 2011 roku w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej. Dyrektywa transgraniczna pozwala uzyskać zwrot poniesionych kosztów za świadczenia zdrowotne udzielone poza granicami Polski na zasadach określonych w ustawie implementującej dyrektywę transgraniczną oraz w aktach wykonawczych, o ile świadczenia te należą do świadczeń gwarantowanych w Polsce w ramach powszechnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego. Z transgranicznej opieki zdrowotnej mogą korzystać pacjenci, którzy mają prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w Polsce. Pacjent nie musi informować NFZ ani innych polskich instytucji o tym, że wybiera się za granicę, by się tam planowo leczyć. W większości przypadków nie musi też uzyskiwać ich uprzedniej zgody.
W Jeleniej Górze działa organizacja pozarządowa - Fundacja Instytut Rewalidacji. Fundacja funkcjonuje pod auspicjami Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych. Głównym celem działalności jest prowadzenie wszechstronnych działań na rzecz likwidacji barier pomiędzy osobami niepełnosprawnymi, a resztą społeczeństwa. W szerokim zakresie celów statutowych Fundacji znajdują się też działania na rzecz ochrony i promocji zdrowia.
Mając na uwadze ułatwienie dostępu polskim pacjentom do świadczeń medycznych w ramach współpracy transgranicznej, zgodnie ze wspomnianą Dyrektywą oraz implementującą ją ustawą, Fundacja nawiązała współpracę z profesjonalnymi podmiotami zajmującymi się operacjami i zabiegami medycznymi w zakresie dysfunkcji narządu wzroku. Podmioty te, usytuowane w Republice Czeskiej w pobliżu granicy z Polską, posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz bazę w zakresie prowadzenia leczenia wszelkich dysfunkcji narządu wzroku. Placówki oferują bez kolejki, w dowolnych terminach, wykonanie zabiegu usunięcia zaćmy najnowszymi metodami w trybie chirurgii jednego dnia oraz specjalistycznych badań i zabiegów okulistycznych.
Fundacja Instytut Rewalidacji zorganizowała punkt informacyjny, w którym można uzyskać wszelkie informacje związane z możliwością przeprowadzenia operacji zaćmy w klinikach na terenie Republiki Czeskiej oraz uzyskania refundacji takiego zabiegu przez Narodowy Fundusz Zdrowia. NFZ refunduje koszt operacji przeprowadzonej za granicą do wysokości kosztu zabiegu w Polsce. Na miejscu można uzyskać wszelkie informacje o wymaganych przez NFZ dokumentach, terminach i kosztach wyjazdu do kliniki, o wszelkich sprawach związanych z przygotowaniem do zabiegu. W chwili obecnej termin wyjazdu nie przekracza 1 miesiąca od chwili zgłoszenia. Fundacja planuje także podpisanie dalszych umów transgranicznych, m. in. z placówkami niemieckimi.
Punkt informacyjny zlokalizowany jest w siedzibie Fundacji Instytut Rewalidacji w Jeleniej Górze przy ul. Osiedle Robotnicze 47a (budynek Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych) i czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 - 16:00
telefon: 533734343, 75 7524254
e-mail: biuro@instytutrewalidacji.eu
Niebawem podobne punkty informacyjne utworzone zostaną we wszystkich większych miastach Dolnego Śląska.
Przedstawiamy krótkie komentarze pacjentow, którzy za pośrednictwem Fundacji Instytut Rewalidacji skorzystali już z możliwości przeprowadzenia operacji usunięcia zaćmy na terenie Republiki Czeskiej:
Tadeusz Z. l. 70, Jelenia Góra Cieplice:
W 2015 roku lekarz okulista stwierdził u mnie zaćmę obuoczną i skierował na operację w trybie pilnym. Okazało się, że w szpitalu w Jeleniej Górze wyznaczono mi termin na 2020 r. Nie lepiej było w Zgorzelcu, gdzie planowany termin operacji, to 2021 rok. Z informacji znalezionej w Internecie dowiedzialem się o możliwości wyjazdu na operację do Czech. Zgłosiłem się do punktu informacyjnego w siedzibie KSON w Jeleniej Górze. Tam uzyskałem wszelkie informacje o zabiegu, wymaganych badaniach, terminie wyjazdu i zasadach refundacji zabiegu przez NFZ. Otrzymałem też pakiet niezbędnych dokumentów do wypełnienia. Już po trzech tygodniach, we wrześniu 2015 r. miałem operację pierwszego oka w klinice w Czechach. Operacja przeprowadzona została sprawnie, nie wystąpily żadne komplikacje. Jestem też pod wrażeniem podejścia do pacjenta i warunków, jakie są w klinice w Nachodzie. Na każdym kroku widać, że tutaj najważniejszy jest pacjent. Kulturalna i szybka obsługa, towarzyszący nam na każdym kroku tłumacz, oczekiwanie na zabieg w komfortowych warunkach - to wszystko składa się na bardzo dobrą ocenę. W listopadzie miałem już zoperowane drugie oko. Refundację z NFZ otrzymałem w terminie 2 miesięcy bez żadnych problemów. Gdyby nie możliwość wcześniejszej operacji zapewne byłbym uwięziony w domu na 4 lata, a tak mogę normalnie funkcjonować.



Andrzej S. l. 63, Jelenia Góra Zabobrze:
Skierowanie na operację usunięcia zaćmy otrzymalem w 2015 roku. Zgłosiłem się do jeleniogórskiego szpitala, gdzie wyznaczono mi termin na wrzesień 2020 roku. Latem 2015 roku z Telewizji DAMI dowiedziałem się o możliwości skorzystania z takiej operacji w Czechach bez oczekiwania w długiej kolejce. W jeleniogórskim punkcie informacyjnym w siedzibie KSON, dowiedziałem się jak skorzystać z operacji, jakie badania wykonać przed operacją. Pokazano mi także zdjęcia z kliniki. Na miejscu otrzymałem wszystkie niezbędne dokumenty oraz wskazówki dotyczące skorzystania z refundacji zabiegu przez NFZ. Na pierwszy wyjazd zdecydowałem się w styczniu 2016 roku. Jechałem pełen obaw, które jednak szybko zostały rozwiane. W klinice po rejestracji miałem badanie przedoperacyjne, przez cały czas był ze mną tłumacz, co ułatwiło kontakt i możliwość wypytania się o szczegóły operacji. Na zabieg czekaliśmy w komfortowej poczekalni, można tam było wypić kawę lub herbatę, obejrzeć telewizję, podzielić się wrażeniami. Przed zabiegami przyszedł do nas ordynator, przywitał się z każdym, powiedział parę uspokajających słów. Sama operacja trwała około 15 minut, była bezbolesna, a ja cały czas byłem świadomy tego, co się dzieje. Lekarz stwierdził, że czekając z operacją drugiego oka do 2020 roku mogę nawet calkowicie stracić wzrok. Zdecydowalem się na operację drugiego oka w najbliższym możliwym terminie. Drugie oko zoperowane miałem już 26 lutego 2016 r. Dopiero po tych operacjach zobaczylem, jakie kolory mają kwiaty w domu. Od czterech lat nie mogłem jeździć samochodem po zmierzchu, teraz nie stanowi to żadnego problemu. Jestem też zapalonym wędkarzem i wreszcie będę mógł jeździć na ryby. Przedtem drzewa widziane z balkonu były zielonymi plamami, a teraz mogę liście na nich liczyć. W maju mam zaplanowane badanie wzroku i dobór okularów, ale na razie widzę dobrze i z bliska i z daleka. Nawet jeżeli okulary będą konieczne, to już nie będzie to zapewne 9,5 dioptrii, jak to było przed operacją. Jeżeli chodzi o refundację kosztów z NFZ, to w obydwu przypadkach czas oczekiwania nie przekroczył 2 miesięcy.

4 komentarze:

  1. warto wyjechać do Czech. moja mam tam się leczyła i jest bardzo zadowolona :)

    _____________________
    http://alfamedycyna.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze można też postawić na prywatne leczenie i nie czekać aż tak długo przecież. W Polsce też mamy kliniki, które zajmują się takimi zabiegami. Sprawdżcie sobie może ofertę od https://blikpol.pl/operacja-zacmy Na pewno otrzymacie tu profesjonalną pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wybór placówki, to wcale nie takie łatwe zadanie, jakby mogło się wydawać. Ja na sczzęście nie mam problemu z oczami, ale świetne opinie słyszałam o https://cmp.med.pl/cmp-marianska-2/ Możliwe, że kogoś z was zainteresuje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń